Lokal SEO Guide för Restaurangägare

Att bli hittad i lokala sökningar mobilt är helt nödvändigt för din restaurang om du vill vara med och konkurrera om hungriga matgäster!

Lokal SEO – har du koll på det som Restaurangägare? ”Du måste förbättra din sökmotoroptimering för lokala sökningar” Låter det bekant? Hur marknadsför du din restaurang lokalt idag? Hur syns er restaurang i lokala sökresultat? Har ni en väl genomtänkt strategi för lokal sökmotoroptimering för er restaurang?

Om du, som restaurangägare, ens behöver tänka på någon av ovanstående frågor, även om så bara för en sekund, då är den här SEO guiden definitivt för dig.

Lokal SEO och varför den är viktig för restauranger

Låt oss få det sagt direkt:

Lokal SEO är utan tvekan den viktigaste SEO-strategin för er restaurang när det gäller konkurrensen om hungriga gäster som gör lokala sökningar idag.

Varför? För det första; om du själv har sökt efter ”Restaurang nära mig” eller bara ”Restaurang” när du besöker en ny stad, kanske du får en hint om vad lokal SEO handlar om?

För det andra; det är avgörande, väsentligt och helt nödvändigt att din restaurangs hemsida är optimerad för lokal SEO om nya gäster ska hitta till din restaurang. 

Trots det ser vi hela tiden att det finns brister på Restaurangers hemsidor och gratis tjänster som Google My Business.  En förklaring till detta är att restaurangägare inte har kunskap om vad Lokal SEO är. Av detta skäl skrev vi den här guiden; i syfte att ge dig tillräckligt med kött på benen för att göra de förändringar eller förbättringar som krävs själv eller med hjälp av SEO expertis. 

Här är en Guide om Lokal SEO för dig som driver restaurang. Att synas i lokala sökningar idag är direkt avgörande om din målgrupp ska hitta din restaurang eller inte.

Hur du höjer din restaurangs rankning i lokala sökningar

Inledningsvis, låt oss börja med nyckelfaktorerna för lokal SEO-rankning. Varje steg kräver åtgärder, tid och engagemang från dig som restaurangägare. Har du en CMO (Chief Marketing Officer)? Kanske ett marknadsföringsteam? Eller ett företag som sköter er lokala SEO-strategi? Det kanske rent av är du själv eller någon av dina anställda som sköter det?

 

Oavsett vilket så kommer i alla fall nyckelfaktorerna i den här guiden att ge dig tillräckligt med insikter för att ifrågasätta om det görs tillräckligt för att få din restaurang att synas i sökresultaten.

On-Page Optimering

Varför det spelar roll:

On-page optimering säkerställer att er restaurangs webbplats är relevant för det ni gör och har en logisk struktur. Strukturen på din hemsidas On-page SEO gör att sökmotorer som Google ”förstår den”.

Se även till att den är logiskt strukturerad och lättnavigerad för en bättre användarupplevelse (UX). Effekterna av att förbättra hemsidans On-Page SEO – även med små förändringar – gör att era chanser att ranka högre i Google’s SERP (Search Engine Result Pages) ökar avsevärt.

Hur du utför bästa praxis:

Optimera er webbplats Meta-tags, rubriker, URL:er och innehåll med lokala nyckelord. Glöm inte Long-tail-nyckelord!

Låt oss ge ett exempel. Att försöka ranka på ”Restaurang Göteborg” är mer eller mindre bortkastat. Ett bättre alternativ är då ”Grekisk restaurang i Göteborg” eller ännu bättre ”Grekisk kolgrill i Majorna, Göteborg”. 

Detta leder till en bättre användarupplevelse (UX) och träffsäkerhet i sökningen. Av den orsaken är det också avgörande att ge korrekt Namn, Adress, Telefonnummer (kallat NAP; efter engelskans Name, Adress, Phone) och göra det konsekvent på alla digitala medier. Med det i åtanke så behöver hemsidan även en iögonfallande knapp med ”Boka” (även kallat ”Call to Action”). Ytterligare en avgörande faktor för UX är att din hemsida är optimerad för mobiler. Mobila sökningar står för 64% av alla sökningar (Sistrix Analyze 2021), så betydelsen av att ha en mobilanpassad webbplats är livsviktigt idag.  

Lokala kataloger, listor och onlinemedier

Varför det spelar roll:

Se till att få er restaurangs webbplats listad i lokala kataloger, listor och onlinemedier! Framför allt hjälper det till att etablera er restaurangs trovärdighet och auktoritet i lokala sökningar. Målet med detta är också att det hjälper till att öka er synlighet för potentiella gäster förstås.
Hur du utför bästa praxis:

Se till att NAP-informationen är konsekvent i alla online-kataloger. Se till att registrera och optimera listor på populära plattformar som Yelp (inte överväldigande populärt i Sverige men används förmodligen av turister från länder där Yelp är stort), TripAdvisor och andra sidor. Glöm inte att uppmuntra positiva kundrecensioner på Google, Sociala Medier som Facebook med flera och se till att aktivt svara med unika kommentarer., vilket tar oss till nästa punkt.

Online-recensioner och betyg

Varför det spelar roll:

Självklart jobbar ditt team hårt för att ge era gäster den bästa matupplevelsen någonsin. Men det är viktigt att komma ihåg att gästens upplevelse inte slutar när de går ut genom dörren! Uppmuntra dem att ge feedback online och inte bara sprida ryktet om er restaurang muntligt (även om det också kan vara kraftfullt). Säkerligen kommer nöjda gäster att stödja sin lokala restaurang och bar. Positiva recensioner och höga betyg förbättrar er restaurangs rykte, skapar förtroende i potentiella gästers sinnen och påverkar deras beslutsprocess när de ska välja ett ställe att äta på.
Hur du utför bästa praxis:

Uppmuntra nöjda kunder att lämna recensioner på Google, TripAdvisor, Facebook etc med tex QR-kod som tar dem direkt in på ditt val av plattform. Svara snabbt och professionellt på både positiv och negativ feedback. Var aldrig negativ själv! Håll kontinuerlig koll på om ni får några recensioner för att hantera och bygga upp ett trovärdigt rykte för din restaurang.

Förbättra din restaurangs synlighet med Google My Business

Varför det spelar roll:

Google My Business är en ofta bortglömd resurs för synlighet. GMB är ett kraftfullt verktyg som direkt påverkar er synlighet i de lokala sökresultaten. Sök på er egen restaurang och du förstår vad vi menar. Google ”stjäl” mycket av synligheten i SERP’en, eller hur? 

Kort sagt; om du inte tar kontroll över och utnyttjar alla funktioner i er GMB-profil kommer det vara ett stort problem. Självklart behöver ni ge viktig information till era potentiella gäster som öppettider, evenemang och nya produkter eller tjänster.

Hur du hanterar er GMB-profil för bättre synlighet och resultat:

Registrera och verifiera er GMB-profil. Följ Googles enkla riktlinjer, men tänk på att det kan ta ett tag innan ni blir listade. Se till att er profil innehåller korrekt information.

Optimera er GMB-profil med relevanta nyckelord och lockande bilder på interiören och maten med beskrivande texter. Posta regelbundet viktiga uppdateringar, erbjudanden och evenemang för att engagera er målgrupp. Detta kommer att förbättra er restaurants synlighet.

Återigen; uppmuntra gästerna att lämna recensioner på Google och svara på dem i god tid. Använd GMB-statistiken för att få värdefull data om era gästers interaktioner och beteenden. Att veta vilka dina gäster är och förstå din målgrupp kommer alltid att vara de mest avgörande faktorerna för att kunna driva din restaurang framgångsrikt.

Lokal länkbyggnad

Varför det spelar roll:

Att bygga kvalitativa länkar; sk ”backlinks”, från lokala webbplatser och källor signalerar till sökmotorer som Google och Bing att er restaurang är en pålitlig och värdefull aktör på marknaden.
Hur du utför bästa praxis:

Delta i lokala sammankomster och event, sponsringar av lokala föreningar och samarbeten för att få relevanta backlinks. Ta kontakt med lokala influencers och bloggare och skapa samarbeten med dem för att nå ut till en bredare publik. Avslutningsvis, din restaurang kanske har möjlighet att bli omtalad i lokal press eller lokala gratistidningar?

Lokal SEO är essentiellt för att fylla din restaurang med gäster från när och fjärran. I vår Lokal SEO Guide får du alla faktorer som hjälper dig att ranka högre i lokala sökningar.

Lokal SEO: En Game Changer för din Restaurang!

Låt oss vara uppriktiga. Att optimera och bli duktig på lokal SEO kommer att kräva hårt arbete, engagemang och tid från dig. Men med tanke på hur viktig Lokal SEO är för restauranger så är det värt det hårda arbetet.

Sammanfattningsvis; det här är vad du har lärt dig i vår Guide för lokal sökmotoroptimering:

  • Genom att bara genomföra små förbättringar på er hemsidas On-Page SEO kommer ni att se fantastiska resultat snabbt!
  • Att aktivt svara på recensioner kommer att skapa en relation med din målgrupp, vilket ökar förtroendet och skapar lojala gäster.
  • Att optimera och använda hela potentialen i er GMB-profil kommer att öka er restaurangs synlighet och driva mer trafik till er hemsida, vilket kommer generera att fler gäster kommer in genom entrén.
  • Genom att öka antalet lokala länkar bygger du upp ryktet och trovärdigheten av varumärket vilket gör er restaurang till det naturliga valet för lokala gäster.

Kom ihåg att konsekvens och relevans för er målgrupp är viktigt i alla era uppdateringar och aktiviteter online. Detta kommer att förbättra era gästers engagemang. Gästerna kommer inte bara att bli lojala ambassadörer för er restaurang; deras engagemang kommer också att vara avgörande för att uppnå långsiktig framgång i er lokala SEO-strategi.

Börja implementera dessa lokala SEO-strategier idag och se er restaurang klättra i sökresultaten imorgon!

Om ni behöver hjälp med en SEO-konsultation eller om ni vill veta hur RestaurangSEO.se och GastroMedia Group Sweden kan förbättra er restaurangs lokala SEO med våra SEO Tjänster, tveka inte att kontakta oss eller lämna en kommentar här nedan.

Här hittar du fler SEO-Guider!

1 reaktion på ”Lokal SEO Guide för Restaurangägare”

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies. 

Rulla till toppen